4 november 2023

‘R e g e n b o o g k o o r m e e t s P a x C h r i s t i’

Verslag van de Flasmob voor vrede in de Promenade in Kapellen

Op zaterdag 4 november 2023 stond er een aparte ‘koordag’ op onze agenda’s. Pax Christi had een oproep gedaan om hun vraag voor het einde van de oorlog in Oekraine en de vele andere oorlogen al zingend te ondersteunen. Daar wilden wij als solidariteitskoor heel graag aan meedoen.

Om 10 u stond er eerst onze 2 wekelijkse repetitie gepland. Dat kwam natuurlijk goed uit. Samen met Marc zongen we onze 4 vredesliedjes nog eens goed door. Op het einde van de repetitie oefenden we ook de volgorde van opkomen voor de flash mob en onze opstelling.

Tegen kwart voor 3 zakten we stilaan af naar de Promenade in Kapellen. Marc was er al druk in de weer met het ophangen van een spandoek. Wij deden ondertussen vooral alsof we mekaar niet kenden en verspreidden ons in het winkelcentrum om het flash mob verrassingseffect te creeëren.

Om 15 u was het dan zover. Marc zette met zijn gitaar de akkoorden van ‘all we are saying, is give peace a chance’ in. Alt Renate sloot als eerste stem aan, sopraan Sara volgde. De andere koorleden wachtten wat af en sloten rustig aan.

Ons eerste lied was shalalala. Ondertussen kwamen er heel wat mensen rond ons staan. Een kleine peuter kwam heel nieuwsgierig kijken wat er allemaal gebeurde. Wat een teder moment!Amor Mundi was ons tweede lied. Aangemoedigd door de akoestiek die beter meeviel dan verwacht en de aandacht van de mensen konden we onze liefde voor de wereld en de mensen volle bak laten klinken.

Met Donna Nobis Pacem werd duidelijk dat ook enkele omstaanders aan het meezingen waren. Of het nu de manager van de Action shop was of de klant van Carrefour met volle winkelkar.. veel mensen stonden samen met ons even stil bij de zo grote nood aan vrede, liefde en vriendschap op deze wereld. Met de vrolijke canon van Lailala naderde stilaan het einde van deze mooie ervaring. We gaven nog eens extra het beste van onszelf en tegen het einde van het lied gaven we mekaar een hand als teken van onze verbinding.

En om nog eens goed in de verf te zetten waarom we kwamen zingen, eindigden we zoals we begonnen waren. ‘All we are saying, is give peace a chance…’ We zongen de intro opnieuw en zeiden het ook nog eens luidop, hand in hand.

Marc had ons nadien in de Wereldwinkel uitgenodigd voor een drankje. En zo konden we daar nog wat napraten en nagenieten. Marc belde ook nog even onze pechvogel en dirigent Lutgart. We deden haar een kort verslag en wensten haar goede moed voor de operatie van vrijdag as. Dat alles goed mag komen!

Verslag : Kristel Verschueren Foto’s : Heidi Van Dyck